Naarden, weer terug naar normaal.

Nu we alweer een week thuis zijn is het tijd om een balans op te maken over deze ontzettende leuke reis.

Er zijn een paar dingen die ik nog zou vertellen. Een daarvan is de Roadkill. Onderweg hebben we veel platgereden beestjes gezien. We hebben aan dit aantal zelf helaas ook bijgedragen. Gelukkig geen herten, stinkdieren of opossums. Wel een paar chipmuncks – van die vrolijke Knabbel en Babbel knaagdiertjes. Verder een eekhoorn, Anty probeerde hem nog te ontwijken maar te vergeefs en nog een plevierensoort. Die bleef heel lang stil op de weg zitten en bij het opvliegen was het gedaan met de plevier. Wij houden onszelf voor dat hij al een klap van een andere auto had gehad en daarom duf was… Dus vijf doden te betreuren. Twee chipmuncks heeft Anty door een zeer goed gecoördineerde actie tussen Chipmunck en Driver weten te ontwijken. Dan was daar nog de schildpad die met gestrekte hals langs de weg stond te kijken, ergens in Canada. Precies in de bocht van de weg. Wij konden hem ontwijken maar of deze schildpad ‘Hermann the German’ heeft overleefd vertelt het verhaal niet. En van hem zullen we het niet vernemen.

Dat brengt me op een andere belofte uit een van mijn eerste verhalen. De ‘look-a-likes’ . Zo was er een man die sprekend leek op Richard,de echtgenoot van Hyacinth, in de Engelse serie Keeping up appearances. Alles klopte, dezelfde houding en gelatenheid. Alleen zat er in deze Ed Howle wel wat meer pit. Met zijn vrouw Janet hebben ze al heel wat kilometers afgelegd in  hun VW Kever uit 1967. De legendarische herhaling van New York – Paris uit 1908 -hebben ze in 2011 samen in deze Kever gereden. Dan hadden we nog een figuur die zo uit de serie ‘Allo, allo’ kon zijn ontsnapt. Lieutenant Hubert Gruber met zijn ‘little tank’. In dit geval een mooie rode MGC GT uit 1969. Michael en zijn vrouw Marlies hebben heel wat moeten doorstaan onderweg. Deze auto stond veel lager dan onze MG ( en wij konden voor de gelegenheid de veerbalgen ook nog oppompen om nog hoger te komen). Ze zijn een aantal keer vast komen te staan in de modder, ze zijn een dag verdwaald en hebben toen minstens 2 uur lang doelloos rondgereden zonder telefoonsignaal. En nog andere minder prettige ervaringen. Hoe dan ook zijn ze ook in San Francisco aangekomen en daar waren alle ontberingen weer vergeten.  Dan natuurlijk de man die we vanaf dag één Herman the German hadden genoemd. Geen look-a-like maar wel een karikatuur van een man. Hij reed de Jaguar Mark I uit 1958. In Halifax had hij nog een gigantisch imperiaal op het dak waar voor kilo’s en kilo’s onderdelen en een krik op vast zaten. Na 1000 km te hebben gereden was hij aan een set nieuwe banden toe vanwege de zware belading. Na drie rallydagen hebben de mechanics Albrecht aangeraden om dat zware gevaarte van het dak te halen zodat de jag een betere wegligging zou krijgen… En minder bandenslijtage zou hebben. Maar zachtjes rijden was er bij Albrecht niet bij. Menigmaal reed hij een zijweg met een noodgang voorbij en kwam dan vijf minuten later weer vol-gas ons voorbij suizen. Altijd op een plek waar geen gek het in zijn hoofd zou halen om in te halen maar hij wel. Vlak voor een heuvel, in een bocht; steevast over de doorgetrokken streep. Een aantal Regularity’s heeft hij zonder remmen gereden want dan was er weer een remstang of zo afgebroken.

Verder hebben we goede herinneringen aan de paradijsvogel uit New Zealand; Stephen Partridge in de 1961 Ford Galaxy Sunliner die hij in Cleveland had gekocht en geprepareerd voor deze rally. De Ford droeg liefkozend de naam ‘Betty’. Samen met zijn navigator Corgi La Grouw een prachtig stel originele mensen met een grote dosis levensgenieten in hun bast. Stephen was uit te tekenen in de Hawaii print bermuda en dito shirt. Met de bemanning van de Volvo PV 544 uit 1968 Peter Holms en Graham Clifton konden we het ook goed vinden. Twee heren op leeftijd die kalm en rustig het hele circus hebben bekeken en altijd in waren voor een gezellig gesprek. Dan Mike Killingsworth die in de Holden uit 1964 reed. Voor de gelegenheid was zijn vrouw Jenny meegegaan. Ze was een week voor vertrek opgetrommeld omdat de vast bijrijder van Mike helaas vanwege gezondheidsredenen verstek moest laten gaan. Jenny altijd vrolijk en grappig!

Maar hoe dan ook en bovenal hebben we deze mooie ervaring kunnen delen met Grace en Mick. Marianne en Emile en Femke en Tom. We hebben elkaar intensief op de route mee gemaakt. De Mercedessen veel meer in competitie dan de MG. Toch een verschil in mentaliteit en een stuk techniek waarmee de Mercedessen heel goed overweg konden. Ze zijn met hun team Triple Dutch maar mooi tweede geworden. De Engelse specialisten hebben ze moeten laten voorgaan. Een hele mooie prestatie!

Vooral voor Anty heeft natuurlijk boven aan gestaan dat hij met zijn eigen geliefde MG dit hele avontuur heeft beleefd ( en met mij, zei ik bescheiden). Alle ruim 9.800 km zelf aan het stuur. De auto heeft aan alle verwachtingen ruimschoots voldaan en de spanning die soms in Anty’s bassie zat was wat mij betreft niet nodig. Zoals ik in het begin al meldde: De MG purres like a kitten. En dat is tijdens de hele reis niet veranderd. Dus op naar nieuwe avonturen!

Dan alle volgers van deze site!! Dank jullie wel voor de leuke reactie en de vele complimenten. Ik heb met veel genoegen dit verslag gemaakt. Tot een volgende keer!

DSC04941

Yellowstone Park

DSC04849

Marianne, Grace, Mick, Sonja, Emile

!DSC04732 DSC04733

Advertenties

2 gedachtes over “Naarden, weer terug naar normaal.

  1. Denk dat de roadkill zo dodelijk was dat de rest van je verhaal ook platgereden is.
    Ik zie in ieder geval geen vervolg

    Like

  2. Ha, ha!! nee ik had knap veel moeite om alle verhalen op de site te krijgen. Het was inmiddels 19.00 uur en de warme hap moest op tafel. Roadkill, Look a Likes. Wordt nog vervolgd!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s